Τετάρτη 8 Σεπτεμβρίου 2010

ΚΑΠΩΣ ΕΤΣΙ ΠΕΘΑΙΝΟΥΝ ΟΙ ΚΟΙΝΩΝΙΕΣ

Το χειμώνα που μας πέρασε, φυτεύτηκαν από το δήμο μερικά δεντράκια στα πεζοδρόμια του χωριού, ένα από αυτά απέναντι από το καφενείο που μαζευόμαστε για τον πρωινό μας καφέ. Την άνοιξη, το δεντράκι πέταξε τα πρώτα του φυλλαράκια κι’ εμείς το καμαρώναμε. Ένα πρωί το βρήκαμε βαριά τραυματισμένο, σχεδόν κομμένο σύρριζα. Κάποιος από εμάς που ξέρει από αυτά, το γιατροπόρεψε και το δεντράκι συνέχισε να μεγαλώνει. Δεν πέρασαν λίγες μέρες και το δεντράκι ξαναχτυπήθηκε, αυτή τη φορά θανάσιμα. Το κόψανε εντελώς με πριόνι .Η κακία φάνηκε, προς στιγμή να νικάει, αλλά το δεντράκι επιμένει. Πέταξε νέο βλαστάρι από ένα μάτι κοντά στη ρίζα του. Όμως,
γιατί τόση κακία;

Στο νεκροταφείο του χωριού, υπάρχει ένας τάφος που, στα πόδια του νεκρού που αναπαύεται εκεί, είναι φυτεμένος ένας πυράκανθος. Όταν τον φύτεψα οι γύρω τάφοι ήταν ακόμη άδειοι. Τον φρόντισα τον πρώτο χρόνο, πήρε τ’ απάνω του, μεγάλωνε και ήταν μια χαρά. Με τον καιρό, γέμισαν και άλλοι τάφοι -πεθαίνει, βλέπεις, ο κόσμος- και κάποιος από τους συγγενείς που τους περιποιούνται θεώρησε καλό να αδειάζει τα απόλαδα του καντηλιού που άναβε, στη ρίζα του πυράκανθου που είχα φυτέψει. Το αποτέλεσμα ήταν ότι έκλεισαν οι πόροι στις ρίζες του φυτού κι αυτό ξεράθηκε. Όμως, γιατί τόση ασέβεια;

Πριν από λίγο καιρό, ένας γείτονας καθάριζε τον κήπο του από τα ξερά χόρτα. Χάρηκα που τον είδα, γιατί είχε ήδη αργήσει. Κόντευε να τελειώσει ο Ιούνιος. Αυτό που ακολούθησε το κόψιμο των χόρτων με γέμισε λύπη και απογοήτευση. Ο καλός μου γείτονας έριχνε τα χορτάρια που έκοβε στο διπλανό από το δικό του οικόπεδο, που κι’ αυτό είναι γεμάτο με ξερά γιατί κανείς δεν τα κόβει ποτέ. Όμως, γιατί τόση ανευθυνότητα;

Ένα σωρό είναι οι ωραίες διαδρομές μέσα στα δάση της περιοχής μας. Βουνό, θάλασσα, δάση, να ευχαριστούν τις αισθήσεις και να ξαλαφρώνουν την ψυχή. Κι’ όμως: η μαγεία του τοπίου βεβηλώνεται, όλο και πιο πολύ, όλο και πιο συχνά, από τα μπάζα, τα παλιά έπιπλα και τα παλιά λάστιχα. Μικροί και μεγάλοι σωροί από κάθε είδους υλικά βρωμίζουν μόνιμα το δάσος και το μετατρέπουν από ευλογημένο τόπο, σε κρανίου τόπο. Όμως, γιατί τόση αδιαφορία;

Πολύ φοβάμαι ότι τα παραπάνω δεν είναι καθόλου καλά σημάδια. Δείχνουν επικίνδυνη ελάττωση της κοινωνικής μας συνείδησης, και αδυναμία μας να κατανοήσουμε ότι άνθρωπος και περιβάλλον αποτελούν ένα σύστημα και ότι θα ζήσουν μαζί ή θα πεθάνουν μαζί. Δείχνουν ότι το εγώ έχει κυριαρχήσει πάνω στο εμείς, το ατομικό πάνω στο συλλογικό. Δείχνουν, τέλος, ότι έχοντας εμπλακεί τόσο πολύ στη λογική του στενού συμφέροντος δεν συνειδητοποιούμε ότι, εκεί που σταματά η ζωή της φύσης αρχίζει ο δικός μας θάνατος.

Μήπως προλαβαίνουμε ακόμη;

1 σχόλιο:

  1. Απαισιόδοξη η ανάρτησή σου αλλά, δυστυχώς, ρεαλιστική... Που να δεις στην πόλη τι γίνεται. Πρωτευουσιάνικη ασέβεια, ανευθυνότητα και αδιαφορία. Απέναντι στη φύση από καιρό, απέναντι στον συμπολίτη όλο και περισσότερο, όλο και πιο επιδεικτικά. Δύσκολα προλαβαίνουμε αν ρωτάς, η κοινωνία μάλλον έχει ήδη πεθάνει. Όμως αναστένεται. Ασέβεια, ανευθυνότητα και αδιαφορία. Ατομικές συμπεριφορές και στάσεις που έχουν γίνει και συλλογικές. Μακάρι να είμασταν σε όλα τόσο αλληλέγγυοι. Θα σταθώ λίγο στην αδιαφορία. Είναι το μοναδικό που μπορεί άμεσα να "διαχειριστει" ο καθένας μας. Όχι να σταματήσει να δείχνει αδιαφορία για το πως φέρεται στο κάθε λογής περιβάλλον του. Αυτό είναι, για τους περισσότερους, δύσκολο. Να σταματήσει να αδιαφορεί για την ασέβεια, ανευθυνότητα και αδιαφορία του διπλανού του. Μίλα ευγενικά στον κάθε γείτονα που ρίχνει τα χορτάρια στο διπλανό οικόπεδο. Άσε ένα σημείωμα σε αυτόν που αδειάζει τα απόλαδα του καντηλιού στη ρίζα του πυράκανθου. Να μιλήσω κι εγώ σε αυτόν που παρκάρει τη μηχανή του στο πεζοδρόμιο και αναγκάζει τους δυστυχείς τοξικομανείς της Ομόνοιας να κάνουν ασκήσεις ισορροπίας. Στη γειτόνισσα που το γέρικο σκυλί της δεν προλαβαίνει να βγει έγκαιρα από το ασανσέρ. Σε αυτούς που δεν μπορούν να περιμένουν τους επιβαίνοντες να εξέλθουν του μέσου μεταφοράς προτού μπουν οι ίδιοι μέσα (τι πράμα κι αυτό!). Σε κάθε έναν γύρω μας. Εφόσον σαν λαός δεν μας αρέσει να αναλαμβάνουμε ευθύνες για τις πράξεις μας, ας κάνουμε, για καλό, αυτό που μας αρέσει καλύτερα. Υποδείξεις στους γύρω μας. Μπορεί οι περισσότεροι να μας αγνοήσουν (γιατί δεν μας αρέσει να μας κάνουν υποδείξεις). Μπορεί κάποιοι να συγκινηθούν (να η ελπίδα που λείπει από την ανάρτησή σου). Μπορεί, τέλος, κι εμείς οι ίδιοι να δεχτούμε κάποια υπόδειξη και να βελτιώσουμε κάποια συμπεριφορά μας (λες;). Για να αναστηθεί η κοινωνία δεν χρειάζεται να γίνουμε όλοι υπόδειγμα συνανθρώπου. Αναρωτιέσαι, και πολύ σωστά, σε προηγούμενη ανάρτησή σου: ενας στα δέκα εκατομμύρια είναι πολύ; Μία συμπεριφορά να διορθώσει ο καθένας μας, θα έχουμε ελαφρύνει την κοινωνία μας από δέκα εκατομμύρια άσχημες συμπεριφορές. Είναι πολύ! Να ανεβάσουμε και λίγο το βαθμό δυσκολίας; Υποδείξεις με χαμόγελο. Δέκα εκατομμύρια χαμόγελα, αυτό κι αν είναι πολύ(τιμο).

    ΑπάντησηΔιαγραφή