Πέμπτη 6 Δεκεμβρίου 2012

Τρεις βασικές κινήσεις



Θα σας πω μία μικρή ιστορία που τη θυμάμαι κάθε φορά που ακούω κάποια από τις πράγματι λυπητερές αφηγήσεις συνανθρώπων μας που βρίσκονται σε άσχημη οικονομική κατάσταση εξ αιτίας υπερδανεισμού.
Συνάντησα, πριν από πολλά χρόνια ένα γέρο παλιατζή, Εβραίο, στην Τάλσα της Οκλαχόμα. Πήγα πρωί-πρωί στο μαγαζί του, για να τον πετύχω στο σεφτέ και να μου κάνει καλή τιμή σε ένα μεταχειρισμένο ραδιόφωνο που ήθελα να αγοράσω. Χασομέρηδες και οι δύο, εφτά η ώρα το πρωί, είπαμε πολλά, αλλά μου έμειναν στη μνήμη τα πιο κάτω λόγια του:
«Σαν βγαίνεις για ψώνια, να θυμάσαι τρία πράγματα πριν αγοράσεις κάτι:
1.-Να  πληρώνεις πάντα με μετρητά, για να νοιώθεις το ζεστό χρήμα να φεύγει μέσα από τα χέρια σου και να το λυπάσαι. Με τις επιταγές και τις πιστωτικές κάρτες δεν το σέβεσαι το ίδιο.
2.-Να  υπολογίζεις την τιμή σε μέρες ή ώρες της  εργασίας σου, γιατί έτσι θα καταλάβεις καλύτερα πόσο αξίζει αυτή η αγορά.
3.-Να  σκέφτεσαι πάντα μήπως αυτό που αγοράζεις καταλήξει σε κάποια γεμάτη αποθήκη, να κάνει παρέα σε ένα σωρό άλλα άχρηστα πράγματα που, κάποτε αγόρασες, ποτέ σου δεν χρησιμοποίησες και τώρα δεν ξέρεις τι να τα κάνεις».

Κυριακή 2 Δεκεμβρίου 2012

Αυτά, πώς μαζεύονται;






1. Πληρώνονταν διπλά τις συνταγές

«Εκατό φαρμακοποιοί από διάφορες περιοχές της χώρας εξεπατούσαν τον ΕΟΠΥΥ εισπράττοντας διπλά ορισμένες από τις συνταγές που εκτελούσαν τα φαρμακεία τους.
Όπως έγινε γνωστό, οι φαρμακοποιοί προωθούσαν τη συνταγή ηλεκτρονικά ενώ παράλληλα την εκτελούσαν και χειρόγραφα χρησιμοποιώντας το κουπόνι του φαρμάκου, το οποίο είχαν εξασφαλίσει από αντίστοιχο σκεύασμα στο πλαίσιο παράλληλων εξαγωγών είτε που είχαν πουλήσει σε ιδιώτη.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο ΕΟΠΥΥ θα διακόψει τη σύμβασή του με τους συγκεκριμένους φαρμακοποιούς.» 

 (Πηγή, www.protothema.gr , 01/12/2012)

Και θεωρείται αυτό αυστηρή τιμωρία, ιδιαίτερα στις ώρες που περνάει ο τόπος; Τους μαυραγορίτες της κατοχής (κάτι αντίστοιχο είναι και αυτοί, τηρουμένων των αναλογιών) τους διαπόμπευαν και, κάποιους, τους κρέμασαν. Τους ληστές, όταν τους αποφυλακίζουν, τους δίνουν πίσω τα προσωπικά τους αντικείμενα, όχι όμως και το όπλο της ληστείας.
Ο,τιδήποτε λιγότερο από την ισόβια στέρηση της άδειας άσκησης επαγγέλματος, θα είναι τραγικά λίγο.

2.Εξάψαλμος στους μητροπολίτες από Ιερώνυμο 

Αναταραχή συνεχίζει να προκαλεί στους κόλπους της Εκκλησίας το ζήτημα που έχει προκύψει με τους ελέγχους του ΣΔΟΕ σε «παχυλούς» τραπεζικούς λογαριασμούς μητροπολιτών και το οποίο έφερε στο φως με ρεπορτάζ το «Εθνος της Κυριακής».
Παρέμβαση για το θέμα έκανε χθες ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών Ιερώνυμος, ο οποίος ανακοίνωσε ότι ο ίδιος έχει ήδη ζητήσει από το ΣΔΟΕ διευκρινίσεις για τα ευρήματα των ελέγχων, σύμφωνα με τα οποία ιεράρχες εμφανίζουν στους λογαριασμούς τους δεκάδες εκατομμύρια ευρώ τα οποία ωστόσο δεν δικαιολογούνται από τις φορολογικές τους δηλώσεις.
Κληθείς ο Αρχιεπίσκοπος να σχολιάσει μάλιστα προχθεσινή δήλωση του μητροπολίτη Μεσογαίας Νικόλαου, ο οποίος είχε ζητήσει με επιστολή του την παρέμβαση της Αρχιεπισκοπής προκειμένου «να σταματήσει ο διασυρμός της Εκκλησίας», υπογράμμισε ότι έχει ήδη προηγηθεί της επιστολής, καθώς στις αρχές της εβδομάδας επικοινώνησε με τον ειδικό γραμματέα του ΣΔΟΕ κ. Στασινόπουλο προκειμένου να ενημερωθεί για το ζήτημα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο Αρχιεπίσκοπος ζήτησε από τον ειδικό γραμματέα του ΣΔΟΕ «να πράξει αυτό που επιβάλλεται» ώστε να ξεκαθαριστεί το τοπίο και να «μην κατασυκοφαντείται το πρόσωπο της Εκκλησίας χωρίς στοιχεία».

(Πηγή, το Έθνος, 30/11/2012)

Κατ’ αρχήν, ο μητροπολίτης Μεσογαίας θα πρέπει να κάνει την αυτοκριτική του για το κατά πόσο έχει αυτός συντελέσει στη μείωση της απήχησης της εκκλησίας στην κοινωνία με τις ακραία, μέχρι σκοταδισμού, συντηρητικές θέσεις του. 
Κατά δεύτερο, αν οι καταγγελίες αποδειχθούν αληθινές δεν διασύρεται η εκκλησία, αλλά οι καταγγελλόμενοι ιεράρχες. Αν όχι, το λόγο για τους συκοφάντες θα έχει η δικαιοσύνη.
Τέλος, τηρουμένων, πάντα, των αναλογιών, η ορθόδοξη εκκλησία της Ελλάδας έχει σήμερα σαν προκαθήμενο, έναν από τους πιο αξιόλογους ιεράρχες της πρόσφατης ιστορίας της. Ας θυμηθούμε εμείς οι μεγαλύτεροι, τι έχουν δει τα ματάκια μας!!!. 

3. Κλειστό το κέντρο, λόγω απεργίας της ΠΟΕ-ΟΤΑ

«Πορεία προς το υπ. Διοικητικής Μεταρρύθμισης πραγματοποιούν η ΑΔΕΔΥ και η ΠΟΕ-ΟΤΑ, αντιδρώντας στο μέτρο της διαθεσιμότητας.
Στις κινητοποιήσεις συμμετέχουν δημοτικοί υπάλληλοι,καθηγητές, νοσοκομειακοί, πρώην απολυμένοι της Ολυμπιακής, κ.α.
Κλειστοί οι δρόμοι γύρω από το Σύνταγμα και την Ομόνοια.
Την ίδια ώρα, στάση εργασίας έχει εξαγγείλει για σήμερα η ΑΔΕΔΥ από τις 11.30 έως τη λήξη του ωραρίου εργασίας
Τετράωρη πανελλαδική στάση εργασίας από τις 11:00 έως τις 15:00 για την πρωινή βάρδια και από τις 15:00 μέχρι τις 19:00 για την απογευματινή βάρδια έχει προκηρύξει και η ΠΟΕ-ΟΤΑ.»

  (Πηγή, www.inews.gr,30/12/2012)

 Οι άμαζες πορείες εργαζομένων του δημόσιου τομέα, που σαν μόνο σίγουρο αποτέλεσμα έχουν την ταλαιπωρία των πολιτών και την οικονομική (και όχι μόνο) καταστροφή του εμπορικού κέντρου, αποτελούν τη θλιβερή καθημερινότητα της Αθήνας.
Έχουν σκεφτεί ποτέ, η ΓΣΕΕ, η ΑΔΕΔΥ και οι οργανώσεις των εργαζομένων στο δημόσιο τομέα, πόσες χιλιάδες θέσεις εργασίας μπορεί να έχουν χαθεί εξ αιτίας της, με υπαιτιότητά τους, δυσλειτουργίας του κέντρου της Αθήνας; Ή, επειδή πρόκειται για θέσεις του ξεχασμένου και παρατημένου από όλους, με πρώτες τις κυβερνήσεις, ιδιωτικού τομέα, δεν τους ενδιαφέρει;
Αυτή η συμπεριφορά δεν αντανακλά την αντίληψη τους περί ιδιοκτησίας του κράτους και τη θέση τους σαν προνομιακών πελατών του πολιτικού συστήματος που οδήγησε τον τόπο μας στη σημερινή του κατάσταση;

Πέμπτη 26 Απριλίου 2012

«ΕΝΑ ΝΑΙ, Ή ΕΝΑ ΟΧΙ» (Για μία εναλλακτική τηλεοπτική αντιπαράθεση)


Συνηθίζεται, την τελευταία περίπου εικοσαετία, κατά την προεκλογική περίοδο, να γίνονται, κατά την προσφιλή μιντιακή ορολογία, τηλεοπτικές «μονομαχίες» μεταξύ των αρχηγών των κομμάτων που διεκδικούν την ψήφο μας. Πολλά έχουν ειπωθεί και γραφτεί για τη σκοπιμότητα, την ποιότητα ή την αισθητική αυτών των τηλεμαχιών, αλλά το γεγονός είναι ότι, κατά τη διάρκειά τους, ο καθένας λέει ότι θέλει, διάλογος δεν γίνεται και κανείς δεν θυμάται τίποτα μετά από μερικές ώρες. Οι μόνοι ωφελημένοι φαίνεται να είναι οι τηλεπαρουσιαστές-αστέρες των βραδυνών δελτίων ειδήσεων- που υποβάλλουν τις ερωτήσεις (γιατί τους δίνεται άλλη μία ευκαιρία να μας δείξουν πόσο καλοί είναι στη δουλειά τους!!!)

Τα πράγματα θα ήταν πολύ διαφορετικά αν οι ερωτήσεις είχαν τέτοια μορφή, ώστε να μπορούν να απαντηθούν με ένα ναι ή με ένα όχι, κι αυτό θα βοηθούσε περισσότερο τους ακροατές αφού θα έδινε τη δυνατότητα, μέσα στα στενά χρονικά περιθώρια της τηλεμαχίας, να υποβληθούν πολύ περισσότερες ερωτήσεις. Τότε, μετά το τέλος της τηλεοπτικής αντιπαράθεσης, ο κάθε ψηφοφόρος θα γνώριζε επακριβώς τι προτείνει το κάθε κόμμα και θα κανόνιζε την πορεία του.

Προτείνω λοιπόν, να διαμορφωθεί ένα ερωτηματολόγιο της παρακάτω μορφής:

·        Πρέπει να τηρούνται οι νόμοι, μέχρι να αντικατασταθούν από άλλους νόμους;
·        Πρέπει να αποφεύγονται οι κοινωνικές συμπεριφορές που βλάπτουν περισσότερους από όσους ωφελούν;
·        Πρέπει τα εγκλήματα κατά του δημοσίου συμφέροντος να δικάζονται κατά προτεραιότητα και να τελεσιδικούν σύντομα;
·        Πρέπει τα όπλα τέλεσης των εγκλημάτων κατά του δημοσίου συμφέροντος να αφαιρούνται διά παντός, όπως γίνεται με το κάθε έγκλημα; (σαν όπλο θα πρέπει να θεωρείται και η ιδιότητα, επαγγελματική, επιστημονική, πολιτική, κλπ, με την οποία ετελέσθη και που χωρίς αυτή, η τέλεσή του θα ήταν αδύνατη.
·        Τα κόμματα που δεν αποδέχονται ή που δεν εφαρμόζουν τους νόμους για τη χρηματοδότηση των κομμάτων, πρέπει να λαμβάνουν κρατική επιχορήγηση;
·         Πρέπει να καταργηθεί η βουλευτική ασυλία και να αντικατασταθεί με την προστασία των βουλευτών από ψευδείς καταγγελίες και συκοφαντική δυσφήμιση;
·        Πρέπει να καταργηθεί η παραγραφή των αδικημάτων που τελέσθηκαν από υπουργούς  κατά την άσκηση των καθηκόντων τους;
·        Πρέπει η Ελλάδα να είναι στην ευρωζώνη;
·        Πρέπει να αποφευχθεί η ασύντακτη χρεωκοπία;
·        Πρέπει να ανοίξουν όλα τα επαγγέλματα, χωρίς εξαιρέσεις και περιορισμούς;
·        Πρέπει να γίνει διαχωρισμός κράτους από εκκλησία;

Ο κατάλογος των ερωτήσεων θα μπορούσε να είναι πολύ μακρύτερος και πολύ καλύτερος. 

Καλείστε να τον συμπληρώσετε.

Δευτέρα 9 Απριλίου 2012

ΜΙΑ ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΑ


Η αυτοκτονία του Δ. Χριστούλα στην πλατεία Συντάγματος σημάδεψε την εβδομάδα, όχι χωρίς λόγο, αφού, έτσι κι αλλιώς, μία αυτοκτονία σε δημόσιο χώρο και με δημοσιοποίηση των λόγων που την προκάλεσαν, αποτελεί πάντα ένα ξεχωριστό γεγονός. Η συγκεκριμένη αυτοκτονία είχε βέβαια και άλλα χαρακτηριστικά τα οποία δεν οφείλονται τόσο σε αυτό καθ’ αυτό το γεγονός, όσο στην πρόσληψή του από διάφορα μέρη της κοινωνίας. Ας δούμε ποια.

Η αυτοκτονία, από το αποτέλεσμα που παράγει, αποτελεί μία υπέρτατη πράξη λύτρωσης του αυτόχειρα από τους δαίμονες του. Ο αυτόχειρας αποφασίζει να δώσει ένα βίαιο τέλος στη ζωή του για πολλούς λόγους:  άλλοτε επειδή δεν μπορεί να αντιμετωπίσει συγκεκριμένα προβλήματα, τη λύση των οποίων θεωρεί απαραίτητη προϋπόθεση για να συνεχίσει να ζει, άλλοτε επειδή βρίσκεται ήδη σε δεινή κατάσταση και θέλει να αποφύγει μία δεινότερη, άλλοτε επειδή έχει οδηγηθεί σε αδιέξοδα από τα οποία δεν μπορεί να βγει, άλλοτε για να εκδικηθεί, άλλοτε για να τιμωρήσει ή να αυτοτιμωρηθεί, άλλοτε για άλλους λόγους.

Αξιολόγηση,  χαρακτηρισμός και  ταξινόμηση των λόγων που προκάλεσαν μία αυτοκτονία δεν μπορούν να γίνουν, και γιατί τα κριτήρια θα είναι εντελώς υποκειμενικά αλλά και, κυρίως, γιατί για τον αυτόχειρα, το πολυτιμότερό του αγαθό, η ζωή του, όχι μόνο δεν είχε πια καμίαν αξία, αλλά, επιπρόσθετα, το βάρος της του ήταν ασήκωτο και αυτό είναι που μετράει τελικά, γι αυτό και δεν υπάρχουν κατηγορίες αυτοκτονιών, όλες είναι πρώτης κατηγορίας. Βιώνοντας λοιπόν ο αυτόχειρας μίαν ακραία, για αυτόν, κατάσταση, τη διαχειρίστηκε με έναν ακραίο τρόπο και η απόφασή του αυτή πρέπει να είναι σεβαστή από όλους.

Ανεξάρτητα όμως από τους λόγους για τους οποίους έδωσε τέλος στη ζωή του (προσωπικά, δεν έχω λόγους να αμφιβάλλω πως πίστευε ότι ήσαν αυτοί που ανέφερε στο σημείωμα που βρέθηκε στην τσέπη του), επέλεξε συνειδητά να συμβολίσει κάτι με την πράξη του αυτή, να αφήσει ένα μήνυμα, όπως είχε κάθε δικαίωμα. Άλλωστε, ο τόπος, ο τρόπος και το τελετουργικό δεν αφήνουν καμίαν αμφιβολία γι αυτό.

Στη συγκεκριμένη όμως δυσμενή πολιτική, πολιτιστική, οικονομική και αισθητική συγκυρία στην οποία βρίσκεται η χώρα και η κοινωνία μας, ο συμβολισμός και το μήνυμα ήταν σχεδόν βέβαιο ότι θα παρερμηνεύονταν ή, καλύτερα, θα ερμηνεύονταν κατά την επιθυμία αυτών που θα επιχειρούσαν την ερμηνεία, δηλαδή θα χάνονταν. Οι τίτλοι κάποιων εφημερίδων, οι δηλώσεις κάποιων πολιτικών, τα πλάνα και τα ρεπορτάζ κάποιων ΜΜΕ, έδειξαν ότι, για άλλη μία φορά, ο καθένας προσπαθούσε να φέρει το γεγονός στα μέτρα του ή να του προσδώσει διαστάσεις διαφορετικές από τις πραγματικές. 

Και κανείς βέβαια δεν αναμένει από ένα αυτόχειρα, λίγο πριν από την ώρα μηδέν, νηφάλια γραφή, όπως δεν απαιτεί και από αυτούς πού έχει σημαδέψει άγρια η κρίση, νηφάλια αντίδραση. Είναι όμως λυπηρό να βλέπει κανείς τους επαγγελματίες πολιτικούς και μιντιακούς «σημαιοφόρους», να προσπαθούν να κάνουν φλάμπουρο ότι ριπίζει ο άνεμος και τις πολιτικές και μιντιακές «μοιρολογίστρες» να προσπαθούν να μετατρέψουν σε μοιρολόι ότι μπορεί, από τη φύση του, να προκαλέσει συγκίνηση. 

Σε ότι με αφορά σαν πολίτη, και με όλο το σεβασμό στο δικαίωμα του καθενός να επιλέγει το συναίσθημα σαν πλαίσιο δράσης και αντίδρασης, σαν οδηγό επιλογής των δρόμων του, σαν βάση επιχειρηματολογίας για τις αποφάσεις του, προτιμώ τον ορθολογισμό και την αυτεπίγνωση γιατί με βοηθούν να βαδίζω έχοντας πάντα οδηγό το ίδιο σύστημα αξιών, την ίδια λογική ιεράρχησης προτεραιοτήτων, τους ίδιους κανόνες επιλογής στόχων και δράσεων.

Σε ότι με αφορά σαν πολίτη, και με όλο το σεβασμό στο δικαίωμα του καθενός να ερμηνεύει τα γεγονότα όπως θέλει, δεν μπορώ να θεωρήσω τις αυτοκτονίες που γίνονται σε δημόσιους χώρους και που οι αυτόχειρες αφήνουν μηνύματα για ερμηνείες και παρερμηνείες, σαν μεγαλύτερης σημασίας από τις εκατοντάδες άλλες αυτοκτονίες που γίνονται κάθε χρόνο στον τόπο μας και που κανείς δεν μαθαίνει τίποτα γι αυτές.

Σε ότι με αφορά, τέλος, σαν πολίτη, και με όλο το σεβασμό στο δικαίωμα του καθενός να διαθέτει τη ζωή του όπως θέλει, ακόμα και να την τερματίζει βίαια και να χρησιμοποιεί το θάνατό του για να στείλει ένα μήνυμα, προτιμώ το μήνυμα αντίστασης που εκπέμπουν αυτοί που ψάχνουν στα σκουπίδια για φαγητό, γιατί είναι ένα μήνυμα πάλης στη μέση μίας καταιγίδας, ένα μήνυμα προσπάθειας επιβίωσης κάτω από άκρως αντίξοες συνθήκες, ένα μήνυμα, τέλος, αισιοδοξίας ότι και αυτό θα το παλέψουμε, γι αυτό αξίζει τον κόπο να μας βρει ζωντανούς η επόμενη μέρα.