Δευτέρα 25 Οκτωβρίου 2010

ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΚΑΙ ΚΑΛΟΙ ΔΡΑΚΟΙ

Ρώτησε τη φίλη μας την Πελαγία ο τετράχρονος εγγονός της όταν πρωτοαντίκρισε μία σειρά ανεμογεννήτριες αραδιασμένες σε μία κορυφογραμμή: Γιαγιά, τι είναι αυτοί οι μύλοι; Η φίλη μου, αντί να απαντήσει στο ερώτημα του, προτίμησε να του εξάψει τη φαντασία και σκάρωσε την παρακάτω ιστορία: «Είναι δράκοι που κάθονται στην κορφή του βουνού και κουνάνε συνεχώς τα χέρια τους για να μην τολμήσει να πλησιάσει κανείς. Θέλουν να έχουν όλο το βουνό δικό τους για να το διαφεντεύουν και να το κάνουν ότι θέλουν».
Θυμήθηκα αυτό το περιστατικό προχθές που ταξίδευα με τη γυναίκα μου και «πέσαμε» πάνω σε μία μεγάλη συστοιχία ανεμογεννητριών που, καθώς τα σύννεφα έτρεχαν σχεδόν ανάμεσα τους, έμοιαζαν να ταξιδεύουν αμέριμνα, αλλά με σιγουριά, για μέρη άγνωστα σε εμάς. Της το διηγήθηκα και, από κουβέντα σε κουβέντα, αρχίσαμε να ανακαλούμε στη μνήμη μας όσα, κατά καιρούς, είχαμε ακούσει για τις ανεμογεννήτριες και τη χρήση τους για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.
Σαν απλοί άνθρωποι, βλέπαμε με καλό μάτι την αλλαγή του τρόπου παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από την περιβαλλοντικά καταστροφική καύση γαιάνθρακα, πετρελαίου ή φυσικού αερίου, στην περιβαλλοντικά καθαρή μετατροπή της αιολικής ενέργειας σε ηλεκτρική. Με δεδομένο δε τον πλούτο της χώρας μας σε αιολικό δυναμικό, σε συνδυασμό με το γεωγραφικό της ανάγλυφο, ελπίζαμε ότι το «πάγωμα» των καμινάδων των θερμοηλεκτρικών σταθμών ηλεκτροπαραγωγής, θα ήταν θέμα χρόνου.
Αυτό βέβαια που μας έκανε, και μας κάνει ακόμη, εντύπωση είναι οι αντιρρήσεις που προβάλλονται από τοπικές κοινωνίες και από περιβαλλοντικές οργανώσεις αναφορικά με την εγκατάσταση αιολικών πάρκων. Ψάξαμε λοιπόν να δούμε ποια είναι τα υπέρ και ποια τα κατά μίας τέτοιας εγκατάστασης, και μας προέκυψε η παρακάτω λίστα:

Υπέρ

1.- Οι πρώτες ύλες (άνεμος), βρίσκονται παντού και είναι δωρεάν.
2.- Κατά τη λειτουργία τους δεν παράγονται ρύποι και δεν επηρεάζεται προς το
χειρότερο η εξέλιξη του φαινομένου του θερμοκηπίου.
3.- Είναι ο φθηνότερος τρόπος παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.
4.- Η εγκατάσταση τους δεν καταλαμβάνει πολύ χώρο και δεν εμποδίζει την παράλληλη
ανάπτυξη αγροτικών δραστηριοτήτων.
5.- Αποτελούν βιώσιμη πρόταση για την, μερική τουλάχιστον, απεξάρτηση από τα
συμβατικά καύσιμα και ενισχύουν την ενεργειακή ασφάλεια και ανεξαρτησία
των μικρών, κυρίως, κρατών.
6.- Η τεχνολογία κατασκευής και συντήρησης του εξοπλισμού δεν είναι ιδιαίτερα
σύνθετη και ο χρόνος μεγάλος.
7.- Η λειτουργία τους είναι σχετικά αθόρυβη, σίγουρα δε πολύ πιο αθόρυβη από τη
λειτουργία των συμβατικών μονάδων ηλεκτροπαραγωγής.
8.- Πάνω από όλα, η χρήση αιολικής ενέργειας αλλάζει τα ενεργειακά και
περιβαλλοντικά δεδομένα και υπόσχεται ένα βιώσιμο μέλλον σε εμάς και στα
παιδιά μας.

Κατά

1.- Υψηλό κόστος έρευνας, ανάπτυξης και εγκατάστασης.
2.- Ακριβή και χρονοβόρα χαρτογράφηση των περιοχών υψηλού αιολικού δυναμικού.
3.- Μικρός συντελεστής απόδοσης, άρα εκτεταμένες εγκαταστάσεις, άρα μεγάλο κόστος.
4.- Διακυμάνσεις ως προς την απόδοση, που οφείλονται στη μη σταθερή ένταση του
ανέμου.
5.- Κίνδυνος τραυματισμού ή θανάτωσης αποδημητικών πουλιών.
6.- Αισθητική επιβάρυνση του τοπίου.

Από την πρώτη ματιά φαίνεται, εκτός αν μας έχει διαφύγει κάτι πολύ σημαντικό, ότι όλα τα υπέρ, είναι υπέρ της κοινωνίας, υπέρ των φτωχών κρατών, υπέρ του περιβάλλοντος, υπέρ των παιδιών μας. Αντίθετα, όλα τα κατά αποτελούν προφάσεις. Τα τέσσερα πρώτα είναι προφάσεις αυτών που επιδιώκουν τη μεγιστοποίηση των κερδών τους, ανεξάρτητα από τις ανεπανόρθωτες ζημιές που προκαλούνται στο πλανήτη μας(πέραν του ότι τα προβλήματα που δημιουργούνται από αυτά έχουν, σε μεγάλο βαθμό, λυθεί), ενώ τα δύο τελευταία είναι προφάσεις δημάρχων που δεν θέλουν να σπάσουν αυγά γιατί έχουν μάθει να τρώνε από την ομελέτα κάποιων άλλων. Τέλος ένα μέρος του οικολογικού κινήματος, όχι μεγάλο, ελπίζω, μετράει την αισθητική του τοπίου σαν σοβαρό λόγο απόρριψης της λύσης των ανεμογεννητριών. Φαίνεται ότι προτιμούν την αισθητική του Αλιβερίου, της Μεγαλόπολης, της Πτολεμαΐδας. Όσο για τους θανάτους των αποδημητικών πουλιών, έχουν καθίσει να μετρήσουν πόσα πουλιά, φυτά, ζώα, άνθρωποι, αποδημούν εις Κύριον λόγω της επιδείνωσης των περιβαλλοντικών συνθηκών, επειδή ακριβώς δεν λειτουργούν αρκετές ανεμογεννήτριες;

Για να γυρίσω πίσω από εκεί που ξεκίνησα, κατά τη διάρκεια του ταξιδιού μας συναντήσαμε και άλλες ανεμογεννήτριες. Και έτσι καθώς ξεχώριζαν όρθιες στο φθινοπωρινό τοπίο, ο όγκος τους και η αργή κίνηση τους δημιουργούσαν ένα αίσθημα σιγουριάς ότι ήρθαν για να μείνουν, να βοηθήσουν, να καθαρίσουν. Τράβηξα το αυτοκίνητο στην άκρη του δρόμου, πήρα στο τηλέφωνο τη φίλη μας την Πελαγία και την παρακάλεσα να διορθώσει λίγο την ιστορία με τους δράκους που είχε φτιάξει για τον εγγονό της και να του πει ότι οι ανεμογεννήτριες είναι οι καλοί μας δράκοι που μας φυλάνε από τις εφτά αδερφές δράκαινες, κόρες του μεγάλου αρχιδράκου, του Κεφαλαίουρα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου