Τον τελευταίο μήνα έλαβα από τρεις φίλους μου, αγαπητούς και σοβαρούς, ένα e-mail με το ίδιο περιεχόμενο: Ένα posting από κάποιον ο οποίος, με αφορμή την αγορά ενός μικροέπιπλου από κατάστημα της πολυεθνικής εταιρείας ειδών οικιακού εξοπλισμού ΙΚΕΑ, μέσα από μία σειρά συλλογισμών καταλήγει στο συμπέρασμα ότι το ΙΚΕΑ εκμεταλλεύεται εμάς τους Έλληνες, αφού τα ίδια είδη τα πουλάει φθηνότερα σε άλλες χώρες, και τελειώνει με μία προτροπή για μποϋκοτάζ του συγκεκριμένου καταστήματος.
Επειδή, κατά καιρούς, έχουν γραφτεί τα ίδια για τα προϊόντα των πολυεθνικών εταιρειών CARREFOUR, LIDL, ίσως και άλλων, και επειδή, κάθε φορά που ανακαλύπτουμε ότι κάποιοι άλλοι φταίνε για τα λάθη και τα πάθη μας, στενοχωριέμαι για την έλλειψη αυτογνωσίας που μας διακρίνει σαν κοινωνία, παραθέτω παρακάτω το κείμενο που του e-mail μαζί με μερικές σκέψεις μου. Το ερώτημά μου είναι: Σε περιπτώσεις σαν και αυτή, πόσο φταίνε, η ΙΚΕΑ και οι άλλες πολυεθνικές;
Το κείμενο του e-mail:
«Μποϋκοτάζ στα IKEA!
Μέσα στη κρίση και στα σενάρια πτωχεύουμε δεν πτωχεύουμε, κάποιοι κερδοσκοπούν σε βάρος μας και κερδοσκοπούν αισχρά!
Δεν μιλάω για μονάδες spread των ελληνικών 10ετών ομολόγων, αλλά για την καθημερινότητα μας!
Πρόσφατα πήγα να αγοράσω ένα επιπλάκι από την πολυεθνική IKEA. Είχα αγοράσει ήδη ένα πριν κανα χρόνο και πήγα να αγοράσω και ένα δεύτερο. Θυμόμουν ότι το είχα αγοράσει 49 ευρώ. Όταν πήγα να πάρω το δεύτερο η τιμή του ήταν 79 ευρώ!
Δηλαδή 61% ακριβότερα!
Τρελάθηκα! Δεν ήταν τα 30 ευρώ που με τρέλαναν αλλά αυτό το 61%!
Σκέφτηκα μεσα σε περίοδο παγκόσμιας κρίσης αυτοί ανεβάζουν τις τιμές τους; Περίεργο!
Μπήκα λοιπόν στα sites της IKEA σε όλη την Ευρώπη και τι διαπίστωσα;
Οι τιμές ναι μεν αυξήθηκαν... ΑΛΛΑ ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ!
Δεν φτάνει που έχουμε από τους ποιο χαμηλούς μισθούς στην Ευρώπη, έχουμε και τις πολυεθνικές (και όχι μόνο) να μας δουλεύουν...
Λοιπόν για να μην λέτε ότι σας λέω χαζομάρες, έκανα μια μικρή δειγματοληπτική έρευνα σε προϊόντα μαζικής κατανάλωσης της εν λόγω εταιρείας:
Τα συμπεράσματα δικά σας...
Τραπεζάκι LACK (200.114.13)
http://www.ikea.com/PIAimages/57544_PE163126_S2.jpg
Ελλάδα: Άσπρο: 9,95€ Καρυδιά/Σημύδα: 15,00€ (κατάλογος 2010 σελ. 66)
Γαλλία : 4,95€
(Σε μας από 200% - 300% ακριβότερα!)
(http://www.ikea.com/fr/fr/catalog/products/80104268)
Ιταλία: 7.99€
(Σε μας από 25% - 50% ακριβότερα!)
(http://www.ikea.com/it/it/catalog/products/80104268)
Ιρλανδία: Άσπρο: 5,99€ Καρυδιά/Σημύδα: 8,99€
(Σε μας από 66% ακριβότερα!)
(http://www.ikea.com/ie/en/catalog/products/20011413)
(http://www.ikea.com/ie/en/catalog/products/80104268)
Ισπανία: Όλα 4,99€
(Σε μας από 200% - 300% ακριβότερα!)
(http://www.ikea.com/es/es/search/?query=lack)
Πορτογαλία: Όλα 4,99€
(Σε μας από 200% - 300% ακριβότερα!)
(http://www.ikea.com/pt/pt/search/?query=lack)
Γερμανία: Άσπρο 7,99€ Καρυδιά/Σημύδα: 9,99€
(Σε μας από 25% - 50% ακριβότερα!)
(http://www.ikea..com/de/de/catalog/products/20011413)
(http://www.ikea.com/de/de/catalog/products/80104268)
Καναπές διθέσιος KLIPPAN (180χ88) κάλυμμα Lappmon
http://www.ikea.com/PIAimages/0092326_PE228635_S2.JPG
Ελλάδα : 235,00€
(κατάλογος 2010 σελ. 18)
Γαλλία, Ιταλία, Γερμανία : 199,00€
(Σε μας 18% ακριβότερα)
(http://www.ikea.com/fr/fr/catalog/products/S89848387)
Ιρλανδία, Ισπανία, Πορτογαλία : 189,00€
(Σε μας 24% ακριβότερα)
(http://www.ikea.com/pt/pt/catalog/products/S89848387)
Έπιπλο Τηλεόρασης Mavas
http://www.ikea.com/PIAimages/0092984_PE229814_S2.JPG
Ελλάδα : 79,00€ (κατάλογος 2010 σελ. 75)
Γαλλία, Ιταλία, Γερμανία, Ισπανία, Πορτογαλία : 69,00-69.90€
(Σε μας 14% ακριβότερα)
(http://www.ikea.com/fr/fr/catalog/products/40140635)
Ιρλανδία: 59,00€
(Σε μας 33% ακριβότερα)
(http://www.ikea.com/ie/en/catalog/products/40140635)
Ραφιέρα EXPEDIT 59x39 Λευκή
http://www.ikea.com/PIAimages/0086572_PE215405_S2..JPG
Ελλάδα : 45,00€
(κατάλογος 2010 σελ. 81)
Γαλλία, Πορτογαλία, Ισπανία: 19,95€
(Σε μας 225% ακριβότερα!)
(http://www.ikea.com/fr/fr/catalog/products/20135300)
Συρταριέρα MALM (300.539.21)
http://www.ikea.com/PIAimages/22499_PE107374_S2.jpg
Ελλάδα: 79,00€
(κατάλογος 2010 σελ. 157)
Γαλλία, Ιταλία, Ιρλανδία, Ισπανία, Πορτογαλία : 59,00€
(Σε μας 33% ακριβότερα!)
(http://www.ikea.com/fr/fr/catalog/products/30053921)
Όλες οι τιμές που σας παραθέτω έχουν και τα αντίστοιχα links στα sites των άλλων χωρών για να μην πείτε ότι είμαι υπερβολική!
Και θέτω τα εξής ερωτήματα:
1. Είναι προφανές ότι υπάρχουν διαφορετικοί τιμοκατάλογοι και εμείς είμαστε στον πιο ακριβό τουλάχιστον για την Ευρώπη γιατί; Μήπως γιατί έχουμε τα υψηλότερα εισοδήματα; Μήπως μας περισσεύουν; Γιατί οι τιμές που αγοράζουμε είναι ίδιες με αυτές των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων (ναι εκεί το τραπεζάκι κάνει 49ΑΕΔ = 9,5 ευρώ αν και λίγο φτηνότερο) μιας από τις πλουσιότερες χώρες στον κόσμο; (Στην Αμερική κάνει 7,99$ = 5,65 ευρώ - είναι φτωχοί αυτοί....)
2. Τι τους κάνει να πιστεύουν ότι είμαστε τόσο κορόιδα, ώστε να μας πουλάνε τα ίδια πράγματα 2 και 3 φορές ακριβότερα; Νομίζουν ότι πουλάνε χάντρες στους ιθαγενείς;
3. Τι μπορούμε να κάνουμε ως καταναλωτές; Μπορούμε να σταματήσουμε να ψωνίζουμε από δαύτους κανά τρίμηνο να "στρώσουν χαρακτήρα"; Μπορούμε να τους στείλουμε καμιά 1.000xxx emails διαμαρτυρίας; Να γράψουμε ένα email και να το στείλουμε σε όλους τους γνωστούς μας, απλά για να μάθουν τι θα πει σας "πουλάμε ακόμα φτηνότερα";
Δεν ξέρω για σας, αλλά εμένα μου την δίνει αφάνταστα να με περνάνε για κορόιδο, αλλά όλα με περνάνε για ΤΟΟΟΟΣΟ κορόιδα δεν ξέρω καν πως να αντιδράσω!
ΜΠΟΫΚΟΤΑΖ ΤΩΡΑ!!!!!!»
Και τώρα τα δικά μου:
1.-Η ΙΚΕΑ είναι μία πολυεθνική πολυμετοχική εταιρεία. Στους μετόχους της μπορεί να περιλαμβάνονται επενδυτικοί όμιλοι, επιχειρηματίες και τράπεζες, αλλά και ασφαλιστικά ταμεία και απλοί πολίτες. Όλοι αυτοί έχουν επενδύσει τα χρήματά τους για να αποκομίσουν κάποιο κέρδος.
2.-Υποθέτω ότι η ΙΚΕΑ, πέρα από την παγκόσμια στρατηγική της, θα αναπτύσσει και μία επί μέρους στρατηγική για κάθε χώρα που δραστηριοποιείται και ότι στα πλαίσια αυτής της στρατηγικής, θα υπάρχει και μία πολιτική τιμών. Μου φαίνεται λογικό να προσπαθεί να έχει τιμές ελκυστικά φθηνότερες σε προϊόντα υψηλότερης αισθητικής και αξιοπιστίας από τα αντίστοιχα αυτής της χώρας. Αυτό άλλωστε αρκεί στον καταναλωτή ο οποίος με αυτά τα κριτήρια επιλέγει και κανένας καταναλωτής δεν θα ταξιδέψει στην Αμερική την Ιρλανδία ή το Ντουμπάι για να αγοράσει μία συρταριέρα, μία ραφιέρα, ένα έπιπλο τηλεόρασης, ή ένα τραπεζάκι.
3.-Η ΙΚΕΑ γνωρίζει τις δυνατές επιλογές του καταναλωτή της κάθε χώρας, στην περίπτωσή μας του Έλληνα καταναλωτή ο οποίος για να βρει ένα ελληνικό προϊόν αντίστοιχης ποιότητας και αξιοπιστίας, θα πρέπει:
• να το πληρώσει, αρκετά ως πολύ, ακριβότερα
• να παρακαλέσει για να πάρει απόδειξη, η οποία τις πιο πολλές φορές δεν αναγράφει τι αγόρασε, ούτε και κάποιο κωδικό που να αντιστοιχεί σε συγκεκριμένο προϊόν, με συγκεκριμένες προδιαγραφές, για τις οποίες είναι υπεύθυνο το κατάστημα πώλησης
• να στηθεί μερικές φορές για να το παραλάβει στο σπίτι του, αν δεν μπορεί να το μεταφέρει ο ίδιος, επειδή οι χρόνοι παράδοσης δεν τηρούνται με ακρίβεια
• να καταλάβει, συνήθως όταν είναι πλέον αργά, ότι «άλλο του δείξανε κι άλλο του δώσανε»
4.-Κάτω από αυτές τις συνθήκες λοιπόν, τα μεν ελληνικά προϊόντα δεν μπορούν να είναι ανταγωνιστικά με αυτά της ΙΚΕΑ και αυτό αρκεί την ΙΚΕΑ. Το ίδιο κάνουν, σίγουρα και οι λίγες, δυστυχώς, επιτυχημένες ελληνικές εταιρείες που έχουν εξαγωγικό προσανατολισμό. (Έχει, άραγε, ερευνήσει κανείς πόσο πιο φθηνά, από όσο στην Ελλάδα, πωλούνται ελληνικά γαλακτοκομικά ή τυποποιημένα γεωργικά προϊόντα σε αγορές του εξωτερικού; Γι αυτά, γιατί δεν ενοχλούμεθα;)
5.-Το ίδιο βέβαια ισχύει και για όλες τις άλλες πολυεθνικές που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα. Όσο οι αντίστοιχες ελληνικές επιχειρήσεις διαθέτουν ακριβότερα και κατώτερης ποιότητας προϊόντα κανένα μποϋκοτάζ δεν θα έχει επιτυχία, και γιατί να έχει; Για να γίνουν ακόμα πιο ακριβά, ακόμη πιο κακά; ΟΧΙ ΒΕΒΑΙΑ!!!
Υ.Γ. Είμαι έτοιμος να συμφωνήσω σε μία κριτική για ποιότητα και τιμές στα προϊόντα και τις υπηρεσίες που προσφέρονται από όλες τις εταιρείες ντόπιες και ξένες, στα πλαίσια όμως της προστασίας, και όχι του παραμυθιάσματος του καταναλωτή.
Καλό είναι όταν καλούμε ή καλούμαστε σε μποϋκοτάζ, να σκεφτούμε καλά και να απαντήσουμε (και) στο παρακάτω δίλήμμα:
ΑπάντησηΔιαγραφήΜποϋκοτάρουμε τώρα και σε τρεις μήνες πάμε και αγοράζουμε ότι έχουμε "στερηθεί"; Ή στρεφόμαστε σε ανταγωνιστή του εμπόρου που μποϋκοτάρουμε και αγοράζουμε στην περίπτωση της ΙΚΕΑ, όπως πολύ σωστά εννοείς, ακριβότερα και χειρότερα;
Το μποϋκοτάζ έχει ΝΟΗΜΑ μόνο όταν μας στερήσει και εμάς πραγματικά κάτι και όταν μπορεί να καταδείξει ότι η "Κοινωνία των καταναλωτών" δεν μπούκοτάρει αγοράζοντας απλά από αλλού, συνεχίζοντας έτσι να επιβραβεύει τις πρακτικές της υπερτιμολόγησης και της "κακοποίησης" της ποιότητας των αγαθών.